Crowdfunding inwestycyjny – unikalne szkolenie

Jesteście startupem posiadającym atrakcyjny inwestycyjnie koncept? Szukacie możliwości pozyskana kapitału? Mamy dla Was doskonałą propozycję! Już 27.01.2018 odbędzie się w Starterze warsztat z crowdfundingu inwestycyjnego, czyli formy pozwalającej na pozyskanie środków finansowych od drobnych inwestorów. Zgłoś się na warsztat.

Warsztat poprowadzi MACIEJ PÓŁROLNIK.

/MACIEJ PÓŁROLNIK: Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku finanse i bankowość. Specjalizuje się w doradztwie biznesowym i w procesach pozyskiwania finansowania, w tym crowdfundingu (udziałowego i nieudziałowego). Autor wielu artykułów o tematyce sharing economy oraz crowdfundignu i crowdinvestingu. Doradza i wspiera startupy w zakresie strategii rozwoju, pozyskiwania kapitału. Pasjonat nowych technologii i niestandardowych rozwiązań w biznesie. Prywatnie instruktor tańca, miłośnik motocykli i sztuk walki./


Czym jest crowdfunding udziałowy?

Crowdfunding udziałowy umożliwia pozyskanie inwestorów i kapitału na start firmy oraz dalszy rozwój biznesu. W zamian za wpłatę środków na konto wybranego Projektu, inwestorzy otrzymują pakiet udziałów w finansowanym przedsiębiorstwie. Jest to doskonała opcja dla tych przedsiębiorców, którzy planują skomercjalizować swój produkt lub usługę, które wcześniej były na etapie prototypu lub jedynie pomysłu.

Co startup może zyskać dzięki crowdfundingowi udziałowemu? Portal wethecrowd, przygotował poradnik crowdfundingu udziałowego dla startupów, w którym wskazuje na poniższe elementy:

  1. Zasięg i ekspozycję
  2. Społeczność
  3. Kapitał
  4. Walidację
  5. Promocję

1. Zasięg i ekspozycja

Decydując się na kampanię equity crowdfundingową musisz zawrzeć na jednej stronie internetowej wszystko to, co wpłynie na decyzję inwestorską – wideo demonstrujące Twój pomysł biznesowy, opis spółki, biznesplan, hiperłącza do innych dokumentów. Spójrz na to jak na szansę stworzenia wirtualnej prezentacji, która może dotrzeć do tysięcy potencjalnych inwestorów – w krótkim czasie i w zasadzie bez kosztów! Otrzymasz do swojej dyspozycji “magiczny link”, będący furtką do społeczności, a co za tymi idzie – do pozyskania niezbędnego finansowania, szansy na walidację pomysłu i wsparcia promocyjnego.

2. Społeczność

Wspomniany wyżej “magiczny link” może zostać otwarty przez wielu różnych odbiorców, znajdujących się w dowolnej lokalizacji. Twój projekt może zainteresować akredytowanego inwestora z Warszawy, który następnie zaprosi Cię na rozmowę z jego funduszem, jak i “domorosłego” mikroinwestora, który od razu powierzy Ci swoje pieniądze. I w drugą stronę – ECF daje inwestorom szansę na dostrzeżenie okazji inwestycyjnych, do których dotarcie w przeszłości wiązałoby się z przypadkiem albo dużym nakładem czasu i pieniędzy.

Do społeczności nie muszą dołączyć wyłącznie osoby, które zdecydują się zainwestować w Twoją spółkę. Równie dobrze mogą to być sympatycy i entuzjaści Twojej działalności, w tym przyszli klienci. Mogą pełnić rolę ewangelistów marki, którzy chętnie podzielą się informacją o Twojej kampanii z innymi i wyrażą opinię na temat oferowanego przez Ciebie produktu lub usługi. Nawet jeśli nie zainwestują w Ciebie i w Twoją spółkę, wygenerują wartość przez polecenie i podanie “magicznego linka” dalej.

Wszyscy ci, którzy otworzyli hiperłącze i uwierzyli w Twój projekt, stanowić będą Twoją społeczność. To ich zaangażowanie, rekomendacje, opinie i działania otworzą drogę do kapitału, walidacji oraz promocji.

3. Kapitał

Ekspozycja i budowanie zasięgu projektu ma ma jeden fundamentalny cel – pozwolić pozyskać od społeczności fundusze potrzebne do dalszego rozwoju Twojej spółki. Dlatego crowdfunding ma w nazwie i “crowd” i “funding”.

Warto przy tym pamiętać, że:

  • Wpłaty w ramach ECF nie podlegają zwrotowi w przypadku, gdy przedsiębiorstwo upadnie. Ryzyko zostaje po stronie inwestora.
  • Oferowanie w zamian za wsparcie kapitałowe udziałów w przedsiębiorstwie nie musi oznaczać utraty nad nim kontroli. Z jednej strony, w przypadku crowdfundingu udziałowego zyskujesz wielu małych inwestorów dysponujących relatywnie małą częścią udziałów. Takie rozbicie inwestoriatu gwarantuje Ci mocniejszą pozycję. Z drugiej strony, niektóre platformy umożliwiają pozyskanie “Inwestorów typu B” – taki inwestor pozbawiony jest prawa głosu.

4. Walidacja

Czy wiesz ile startupów nie odnosi sukcesu w stosunku do tych, o których sukcesie możesz usłyszeć? Statystyki są dość przygnębiające. Crowdfunding udziałowy może pomóc Ci przetestować pomysł biznesowy, zanim zdecydujesz się zainwestować w niego więcej pieniędzy, czasu i zdrowia. Budując zasięg swojego projektu i gromadząc społeczność, z jednej strony tworzysz grupę fokusową, która powie Ci co myśli o Twoim produkcie/usłudze, z drugiej – badasz popyt na rynku (czy ludzie rzeczywiście będą chcieli kupić to, co mam do zaoferowania?).

Potencjalny inwestor jest bardziej wymagający niż zwykły nabywca w crowdfundingu sprzedażowym, dlatego jego opinia powinna mieć dla Ciebie szczególne znaczenie.  Jeżeli ktoś inwestuje w Twój startup własne pieniądze, to znaczy, że wierzy w sukces oferowanego przez Ciebie produktu czy usługi.

Jeśli udało Ci się przekonać do inwestycji nie jednego, ale całą grupę inwestorów, to sygnał dla innych, że to co oferuje Twoja firma jest dobre i ma potencjał. Twoje przedsiębiorstwo zyskuje na wiarygodności w oczach kolejnych przyszłych inwestorów. Jest to szczególnie ważne, jeżeli myślisz o dodatkowym wsparciu od VC, wzięciu pożyczki, czy wejściu na rynek NewConnect.

5. Promocja

Zgromadzona i zaangażowana społeczność sama będzie promować Twoją działalność, wykorzystując do tego efekt sieci i social media. Stanie się poniekąd Twoim społecznościowym departamentem marketingowym, który – poza robieniem szumu – może zechcieć podzielić się swoją wiedzą, networkiem, czy polecić Cię większemu inwestorowi.

Promocja poszerza zasięg i wzmacnia ekspozycję. To w efekcie gromadzi większą społeczność. Ta daje dostęp do większego kapitału, pewniejszej walidacji i silniejszej promocji itd. W ten sposób koło się zamyka.

Źródło: https://wethecrowd.pl/crowdfunding-udzialowy-dla-startupow-1/


Zachęcamy do zapoznania się z całą zawartością poradnika (wstęp, 1,2,3,4,5,6) oraz do zapisu na szkolenie.

Pozdrawiamy,

Zespół Crowd Fund Port

P.S. Jeśli masz jakieś pytania, to pisz na: a.malinowska@inkubatorstarter.pl lub e.bartos@inkubatorstarter.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *